Räkningar!

Då var det lön idag och som vanligt betalar jag alla våra räkningar samma dag. Jag har aldrig betalat en räkning sent och jag fattar inte hur folk får betalningsanmärkningar?! Det är ju sjukt ansvarslöst och knäppt. Sedan har jag och Björn delad ekonomi. De flesta par verkar ha separata konton och det är ju otroligt opraktiskt! Bor man tillsammans så blir ju allt enklare om man har gemensam ekonomi men det krävs ju att man inte har stort ego. ;P

Eftersom vi blev husägare för några månader sedan så har det faktiskt varit en del oväntade utgifter nu första månaderna men det gör absolut ingenting! Att köpa hus är det bästa jag någonsin gjort och jag kommer ALDRIG igen sitta i en trång liten lägenhet igen! :D Vi har i princip lika utgifter och mycket mer sinnesfrid och glädje. Looooooooooove it!!

Nu är det bara ett par dagar kvar till lördag då det blir middag och utgång med mina härliga vänner Ida, Elle & Jonas! Yaaayyy!!

5 thoughts on “Räkningar!

  1. E: Men varför ska man då ha ett ‘eget’ spenderar-konto? Det är ju inte gemensam ekonomi. Det blir ju bara komplicerat och jobbigt i längden. Det är ju enklare om båda har samma konto och att allt är lika så slipper man tjafs och allt delas lika. :) Testa!

  2. Läs om, läs rätt. Jag menade att man kan ha gemensam ekonomi men ändå ha separata konton. Vi har t ex flera gemensamma konton för hushållet, sedan varsitt personkonto där vi för över en spenderpeng varje månad, då kan jag köpa böcker utan att makens cigarrkassa eller matbudgeten påverkas.

  3. Tack för din kommentar! Men jag håller inte med dig. Planeringen blir mycket svårare utan gemensam ekonomi eftersom allt skall delas upp. Klart din kommentar kommer med? Jag tar aldrig bort några kommentarer eftersom det skulle vara verklighetsflykt och rent utsagt löjligt. :) och fyi, jag pikar ingen. Talar bara ur egen erfarenhet.

  4. Får se om denna kommentar kommer med eller om alla mina raderas :P

    Man kan ha separata konton men ändå ha gemensam ekonomi, för att ha bättre koll på sina utgifter… Men då kräver det mer koll och planeringsförmåga :P Om man nu ska pika alla som inte gör likadant som en själv…

Kommentera!

