The China Study / Ett vegan-inlägg

God dag! :)

Är som sagt ledig idag så då tänkte jag passa på att skriva ett långt inlägg om mina kostvanor. :) Jag är en person som ofta lägger ned mycket tid på något som jag verkligen är intresserad av. Nyligen upptäckte jag fördelarna med att blir vegan. Jag trappade ned gradvis och numera äter jag inga animaliska produkter överhuvudtaget. Tro mig, jag har verkligen testat det mesta bara för att få testa. Att bli vegan kändes så rätt, inte bara för att det finns tydliga bevis och studier som stärker dessa kostvanor men även den etiska aspekten i det hela känns så fantastisk bra. Jag har 3 stycken husdjur och jag skulle aldrig i hela mitt liv kunna äta eller mörda någon av dem så varför ska jag då låta någon annan mörda ett djur åt mig så att jag kan äta det? Speciellt när man inte behöver äta animaliska produkter för att må kanon! :) Hur kan man skilja på olika djur? Det är ju ungefär som att vara rasist – en ras är mer värd än en annan. Så är ju inte fallet. Folk verkar tro att kor och grisar skuttar runt i det fria och bara mår kalas innan de får somna i in fridfullt för att sedan slaktas. Jag stöter på många som uttrycker ”jag vill inte höra!” då jag försöker berätta. Och hur kan man resonera på det sättet undrar jag? Det händer ju hela tiden!! Det upphör ju inte att hända bara för att du blundar och hoppas på annat. För er som verkligen vågar se sanningen i vitögat och aktivt göra något för att sluta mörda, rädda miljön och bli mer tillfreds här i världen kan kolla på denna film som gjort miljontals människor till veganer. The Earthlings:

Jag förstår att många inte vill släppa sitt kött och tror att vi människor är köttätare  i grunden. Detta stämmer dock inte om man kikar på den fysiska evolutionen av människan. Anledningen till varför vi i dagsläget äter kött är för att vi förr i tiden var tvungna att äta kött i kallare klimat då det inte fanns tillräckligt med växtlighet för att föda oss. Hade människan varit köttätare ur biologisk synpunkt hade vi – likt vargar – kunnat döda med våra bara händer och även ätit köttet rått som andra rovdjur.

bild (4)

The China Study är en bästsäljande bok om näringslära som baseras på en 20-årig studie gjord i Kina som bevisar sambandet mellan animaliska produkter och hjärtsjukdomar, diabetes, kroniska sjukdomar och cancer. Detta är alltså långtidsstudier med faktiska bevis och inga hypoteser som dagens lchf-förespråkare bla  använder sig av. Jag tycker att det är hemskt att folk tror att kolesterol, mättat fett och animaliska produkter kommer att låta dem leva ett långt friskt liv. Faktum är att mat uppvärmd mat över 40 grader,  förlorar de flesta av antioxidanter. C-vitamin tex är obefintligt vid uppvärmning. Kött och fett innehåller i princip inga vitaminer & mineraler som är källorna till vårt liv och vår cellförnyelse. Du kan omöjligt må bra om du inte får i dig den näring som du behöver. Förutom otaliga sjukdomar leder näringsbristen till andra saker som tex depression.

227663_392987200792912_712790242_n

Själv har jag gått ned 10 kg på fyra månader, mår toppen och är otroligt lätt i sinnet! Jag lever till stor del på frukt och har inga kalorirestriktioner… jag äter alltså hur mycket jag vill! Jag laddar varje morgon genom att äta mycket söta frukter för att få tillräckligt med glukos till hjärnan och prestera till max. :) Jag orkar mer, helt enkelt. Jag köper det mesta som går att få tag på ekologiskt. Detta är superviktigt eftersom besprutningsmedel är otroligt i giftigt i stora doser. Till sommaren ska jag odla själv och det ser jag verkligen fram emot.

Mitt mål är inte att klanka ned på någon, bara att få folk att vakna upp!! Köttindustrin styrs av pengar som allt annat i denna värld och så länge vi köper produkterna så tillåter vi denna förintelse som pågår just nu. Det finns miljoner veganer världen över som redan upptäckt hälsofördelarna med att inte äta animaliska produkter. Det viktigaste att tänka på är att inte äta för lite! Det handlar om att göra det som känns rätt i hjärtat och att vara mån om framtiden. Vill man vara sjuk eller frisk? Många veganer har botat sina obotliga sjukdomar och det finns flera elitidrottsmän som är veganer eftersom de presterar som bäst på rena kolhydrater. Det är ingen skillnad på ditt husdjur och dom miljontals djur som dör hela tiden för dina hamburgare! Alla har dom precis som oss människor ett hjärta, en hjärna, känslor och förtjänar inte denna behandling vi ger dem. Många tror att alla sjukdomar mänskligheten nu dör av är karma för hur vi behandlat djuren och det är nog sant.

En stor inspiration är Ellen Degeneres:

”Ingenting kommer att gynna den mänskliga hälsan och öka chansen för överlevnad på Jorden lika mycket som evolutionen till en vegetarisk diet.”

– Albert Einstein

”Att veta vad som är rätt och inte göra det, är den värsta fegheten.”

– Konfucius (551-479 f.Kr)

”Den som orsakar lidande åt andra kommer själv att få lida. Detta är oundvikligt!”

– Buddha (ca 500 f.Kr)

”Om människan vill ha frihet, varför hålla fåglar och djur i burar? Sannerligen är människan kungen av rovdjur, då hennes brutalitet överträffar dem. Vi lever genom andras död. Våra kroppar är begravningsplatser! Jag har sedan tidig ålder avstått användningen av kött.”

– Leonardo da Vinci (1452-1519)

”Det finns ingen fundamental skillnad mellan människa och djur i de mentala förmågorna. Precis som människan, känner djur uppenbarligen njutning och smärta, lycka och olycka. Sympati för djuren är en av de ädlaste dygder som människan är begåvad med.”

– Charles Darwin (1809-1882)

Kommentera gärna & uttryck din synpunkt men kom f-n inte med enformiga kommentarer som ”Du har fel.” osv utan att ha en grund att stå på. Är så trött på svammel ifrån trångsynta människor som inte ens vet vad dom står för utan bara måste gnälla för sakens skull. Håller du inte med mig så utveckla gärna varför och visa att du har hjärta och hjärna. Jag kan förstå att det känns trist att någon pekar ut fel i kosten man ätit i flera år och att man gärna vill försvara sig men som sagt, jag menar inget illa utan vill bara att fler ska förstå vad som händer i världen. Tack! :)

Kommentera!

