Livet blir bättre

Jag såg ‘livet blir bättre’ förra veckan då det handlade om Andreas Lundstedt. Han berättade om diagnosen som förändrade hans liv helt och hållet, nämligen HIV. Det var så gripande och jag blev fast direkt.

Nu ikväll handlade det om Camilla Henemark och hennes framgång som snabbt förvandlades till en vardag som alkoholist och hemlös. Jag blev åter igen väldigt berörd och otroligt inspirerad av hur människor kan vända på tragiken och ta sig upp igen. Man ser allt för många människor skylla på andra över sina problem med tex alkohol.

I min släkt har vi en lång rad alkoholister och jag är uppvuxen med människor som har problem med spriten. Inte bara dagligen utan periodvis. Detta har nästan utvecklat sig till en sorts ‘gåva’ där jag fort kan avgöra vilka typer av människor som har problem med alkohol/droger. Dvs människor som inte kan kontrollera sig själva eller sitt intag då de väl är påverkade och gör saker de ångrar. Alkohol är en kraftig drog och många borstar av sig det faktum att de skadar sig själva och människor omkring sig. Det tragiska är ändå då dessa människor skyller de misstag dom gör på omständigheter eller på andra människor. Det är därför jag älskar att se dem som tar sig ur och inser att det inte finns någon annan än sig själv att skylla för den man blivit. Poängen är att erkänna för sig själv att man har problem och att hitta en lösning och ta reda på varför man har detta destruktiva beteende. Jag vet många i min egen ålder som har problem med spriten eller gör helt osmakliga saker då de blir för påverkade. Gör man om det hela tiden så är det ett beroende och inte bara ‘en dagen-efter-ångest’.

Jag blir då glad av att se människor som Camilla H som verkligen nått rock bottom och sedan tagit sig upp igen. Önskar att fler vaknar upp och inser vad skört livet är och att ljuga för sig själv tar bara upp en massa onödig tid.

:)

20130415-215124.jpg

2 thoughts on “Livet blir bättre

  1. I totally agree. Fan vad sporrad man själv blir att vilja göra bra saker för andra och sig själv. And I love joo! :)

Kommentera!

