Makeup talk

På lördag jobbar jag… innan jobbet börjar ska jag in lite tidigare och sminka en arbetskamrat till mig eftersom hon ska gifta sig. :) Hon är supersnygg naturligt så det ska bli kul. Dessutom vill hon inte bara ha naturligt! Halleluja!! :) Min plan är en lite mildare version av denna bild med massor av guld;

20130425-221427.jpg
Jag måste erkänna att jag är jätteless på sminket. Inte på just sminkandet i sig utan för hela processen innan och efter. Dels så är det en jäkla massa rengöring av penslar och smink och det är alltid jobbigt att packa väskan innan. Jag vill inte glömma nåt men måste alltid omorganisera 17 ggr för att få med allt jag vill ha och behöver. Man vet aldrig vilket hudtyp man stöter på och vilket underlag man behöver. Hon kunden dålig hy krävs en hel del extra grejer. Dessutom bär jag inte med mig 300 skuggor utan försöker ta reda på vad jag ska göra innan så att jag har en idé för vilka färger jag ska använda. Sedan är jag extremt kräsen på kvalité av produkter. Och alla som funderar på att bli MUA ska verkligen veta att 90% av alla sminkningar som efterfrågas är naturliga vardagssminkningar och dem tröttnar man på ganska fort. Jag har blivit erbjudanden att göra sminkningar för foto och reklam men tackar oftast nej. Jag har gjort några men upplever att allt är för styrt och inrutat och det gör att min kreativitet hämmas vilket är trist. Gör inget som jag inte vill lixom! Nu sminkar jag vi speciella tillfällen och mer sällan, det passar mig perfekt än att göra det på rullande band! :)

Att ha fått jobba som makeupartist har varit otroligt roligt. Älskar verkligen känslan av att gå någon att känna sig riktigt vacker. Jag har alltid sminkat och älskar själva konsten bakom. Ville dock ha diplom så jag gick en hel utbildning som varade ca 4 månader. Det ångrar jag inte en sekund! :) Meeeen själv tycker jag att man verkligen måste ha någon kreativt i sig för att bli bra på att sminka, med eller utan utbildning. Man kan lixom inte bara ‘plugga’ sig till det utan man måste ha en öga för färg, form, symmetri samt helhet.

….Men jag har lite annat fokus nu. Kanske kommer passionen tillbaka? Vem vet.

Kommentera!

