Det här med ortorexi

När man inte äter kött så haglar ju ofta ”råden” in. Om inte annat var det värre då jag var vegan…

(Jag ska bli vegan igen. Så fort det värsta av graviditetsillamåendet har vänt.)

Man hör ofta ordet Ortorexi sammankopplat med vegetarianer / veganer är dem som lider av denna term som ännu  inte är erkänd medicinskt eftersom den är ganska svårdefinierad. Definitionen av Ortorexi är att en person blir så besatt av att äta/leva hälsosamt att det till slut blir ohälsosamt. Folk har då insinuerat att jag då lider av denna åkomma. Även fast jag inte varit sjuk alls, har superbra värden, mina allergier är näst intill borta och jag känner mig piggare och gladare. Medan man sett människor som lagt dessa pikar mot mig varit sjuk i 2 veckor i streck, alltid dalar i humöret och ser allmänt sjuka ut. Dessa människor äter kött såklart. Vem av oss är det som lider av Ortorexi egentligen? Det kan man ju fråga sig. ;)

Alla tycker sig veta så mycket om sina s.k ”proteinkällor” och frågar ständigt ”hur får du i dig protein?” Jag brukar svara ”Hur mycket protein bör man äta då, du som verkar veta så mycket?”. Där brukar det bli ganska tyst. :) Enligt livsmedelsverket: ”Protein bör bidra med 10-20 % av det totala energiintaget (E%). Populationsmålet är 15 E%, vilket bör användas för planeringsändamål. Vilken tur för mig att de flesta grönsaker passar perfekt inom den mallen då! :) Proteinöverskott i kroppen är ett stort problem och det finns många studier som visar att det kan leda till cancer, diabetes, fetma och andra sjukdomar. Kroppen kan inte göra sig av med överskottet på ett hälsosamt sätt. Så antingen blir du fet, sjuk eller vätskefylld som alla bodybuilders. Det komiskt att många vill vara starka som en oxe men glömmer att oxar äter gräs? Dessutom är vi växtätare biologiskt sett.

Sååå, är du sjuk ofta och tror dig leva hälsosamt med en kost av mycket kött & kolesterol så har du förmodligen ortorexi. Bara så du vet! Ät mer frukt & grönt och bli frisk. :) Men gå inte runt och spekulera i mig. Jag mår toppen! :)

Broccoli_and_cross_section_edit

 

 

 

 

13 thoughts on “Det här med ortorexi

  1. What i do not realize is in reality how you are not really a
    llot more neatly-liked than you might be right now.
    You’re so intelligent. You recognize thus considerably
    in the case of this matter, made me for my
    part consider iit from soo many numerous angles.
    Its like men and women don’t seem to bee
    interested except it is something to accomplish with Girl gaga!

    Your personal stuffs excellent. At all times maintain it
    up!

  2. With havin so much content and articles do
    you ever run into any problems of plagorism or copyright infringement?
    My site has a lot of exclusive content I’ve either created myself or outsourced but it appears a lot of it is popping it up
    all over the web without my agreement. Do you know any methods to
    help reduce content from being stolen? I’d certainly appreciate it.

  3. Admiring the commitment you put into your blog and detailed information you offer.
    It’s good to come across a blog every once in a while that isn’t the same outdated rehashed information. Great read!

    I’ve bookmarked your site and I’m including your RSS feeds to my Google
    account.

  4. Unquestionably believe that which you stated. Your favorite reason appeared to be on the web the simplest thing to
    be aware of. I say to you, I definitely get annoyed while people consider
    worries that they plainly don’t know about. You managed to hit the nail upon the top and defined out
    the whole thing without having side effect , people could take a signal.
    Will probably be back to get more. Thanks

  5. I was very pleased to find this web site. I need to to thank you for your
    time due to this wonderful read!! I definitely really liked every bit of it and I
    have you bookmarked to see new things on your blog.

  6. Tack Helena! :) ja, men små fegisar finns överallt. Som är så otuffa i sitt egna verkliga liv så att dom måste hävda sig genom att gnälla på alla som faktiskt gör nåt vettigt. :) Ingen idé att ta något personligt, dom mår bara dåligt i sig själva.

    Vad glad jag blir! Ja det är ju svårt med barn. De brukar ju inte vara supersugna på en massa grönt. Frukt kanske funkar? :) Frukt och grönt är trots allt levande föda. Kött är dött sedan långt tillbaka. Vill man känna sig levande eller död är ju frågan? :) bebisen mår bra hoppas jag! Vi ska ju på ul om en månad och jag längtar ihjäl mig! :)

  7. Man va fan Anna.. Har du oxå fått en sådan på halsen som inte vågar stå för vem hen är….??
    Hade en jag med, ja tappade min blogglust helt å hållet..men fortsätt du.. Jag tycker de e spännande att läsa. Jag är ju mer för grönsaker än kött och skulle lätt bli vegan.. Men jag har två äldre barn som jag tycker ska äta kött.. Jag vill inte ha de då jag inte tycker om å tycker de är rent av äckligt..jag kan inte ens röra i det. Det är min sambo som får laga maten den dagen vi äter med kött.
    Men stå på dig..hur går de med lilla bebisen i magen?:-) lycka till med allt!

  8. Om du tar illa vid dig av något jag skriver så är det knappast mitt problem, jag tvingar inte dig att läsa min blogg! ;) Och dessutom är DU den enda som gör påhopp här. Och jag älskar att få kommentarer, positiva som negativa. :) Dessvärre lägger jag inget värde i små anonyma fegisars kommentarer. Du kan ju inte på fullaste allvar tro att någon kommer att värdera dina åsikter om du inte ens kan stå för vem du är? Eller är du inte mogen nog att förstå det? Har sagt det förr och säger det igen, om min blogg stör dig… LÄS DEN DÅ INTE! :) Eller är du helt självdestruktiv också?

  9. Som sagt så förstår jag inte varför man sk hoppa på andra människor för att de gör annorlunda än en själv? Varför inte respektera folks olikheter, tänk vad tråkigt det skulle vara om alla tyckte och gjorde lika!

    Vill du inte ha kommentarer, stäng av kommentatorsfunktionen.
    Vill du inte ha anonyma kommentarer, kräv inloggning.
    Det är ju du som väljer vilka möjligheter din blogg ger oss läsare ;)

  10. Fortsatt följ Jantelagen ”E”, du din klassiska svensk. Gömma sig bakom ett alias är ett annat typiskt svenskt sätt att vara och det är småaktigt det du gör. Bete dig som en vuxen åtminstone!

  11. Men är du här nu igen? :)
    Ja, du kan ske har missat att detta är MIN blogg? Jag skriver direkt ur min ståndpunkt och ibland måste man använda situationer som exempel för att en del enkelriktade människor (läs såna som du) ska förstå vad jag menar. Och inte ens detta inlägg förstod du till fullo. ;) Jag tycker snarare att det är DU som beter dig som en typisk svensk som är emot allt jag skriver bara för att det kanske svider att det finns en sanning i mina argument? Annars skulle du ju knappast ta dig tiden att brusa upp och lägga flera tidskrävande kommentarer på min blogg. ;)

  12. Du tror inte att du får så många ”dumma” kommentarer för att du själv är rätt fördömande? Jag har valt en viss livsstil, en viss kost, ett visst förhållningssätt till mina barn. Det innebär inte att alla andra sätt är fel och att de personerna är dum i huvudet. Jag tror att många provoceras av din blogg, inte pga dina val utan för att du samtidigt slänger ur dig hur fel alla andra gör. ”Alla andra snackar skit, jag säger bara sanningen” à svensk gubbe verkar vara ditt motto ;P varför skriva om hur andra är patetiska och håna dessa? Lägg fokus på dig och dina ståndpunkter istället.

Kommentera!

