Ekonomi

Nyss åskade det så jag fick dra ur all elektronik och sätta mig i ett tyst hus. Ganska skönt faktiskt! :) Som tur var hade jag ju batteri i laptop’en så jag passade på att betala alla räkningar.

Som jag skrivit tidigare så har jag och Björn delad ekonomi. Det är verkligen det bästa som finns! Aldrig tjafs om pengar, det finns alltid tillräckligt och vi har stenkoll på alla slantarna. Jag betalar alltid räkningarna och Björn sköter alla bankärenden eftersom han jobbar inom SEB. Vi kompar varandra så bra! Det har retat en del människor så otroligt att vi har delad ekonomi och jag har fått en del negativa kommentarer här på bloggen tidigare då jag skrivit om det. Antagligen från tjejer som i själva verket önskar att deras killar också ville dela ekonomin med dem. Äsch, jag tycker bara att det är roligt med negativa kommentarer och att läsa folks små försök till att dra ner mig i deras kvicksand. Personligen förstår jag mig inte på varför man överhuvudtaget lägger ned så mycket energi på något så trist? Men som sagt, till slut blir det ren och skär underhållning så… keep ‘em coming om ni måste! ;)

Något annat jag ofta tänker på, nu när vi bott i vårt hus i drygt ett år är hur negativt inställda vissa människor var då vi berättade att vi skulle köpa hus. Den första frågan var ”Men har ni råd med det!?” tätt följt av ”Tänk på att det blir mer jobb!” och för att inte glömma ”Men hur ska ni klara det?”. Behöver jag nämna att alla som sa det här bor i små lägenheter och är allmänt bittra?

Jag fattar inte ens att man har mage att ifrågasätta våra drömmar och vår ekonomi. Jag har aldrig haft en betalningsanmärkning i hela mitt liv, knappt betalat en räkning sent och jag har alltid sparat. Att köpa hus var det bästa vi någonsin kunnat göra! Visst är det mer jobb och det är aldrig samma utgifter varje månad men då man betalar lite mer under vintern så kan man ju njuta mer på sommaren då våran totala boendekostnad denna månad ligger på under 2000 kr (inkl lån). Och nej, vi är inte belånade upp över öronen och vi tror inte att vi är bättre än någon annan. Jag ville bara reda ut ett par saker så slipper människor anta och gissa sig till något påhittat. ;)

Som tur var så var faktiskt de flesta glada för vår skull! :) Jag tror att det jag vill ha sagt med detta är att man aldrig ska låta någon bajsa över ens drömmar och visioner. Dessa människor är bara missunnsamma eftersom de själva aldrig gav sig efter sina egna drömmar…. Och sedan hade jag inget annat att skriva om just i detta nu! :P

20120728-201807.jpg

Att ha haft ett växande sparande är bokstavligen guld värt med ett kommande barn eftersom allt kostar! Självklart väljer man hur mycket man vill lägga men vi har redan spenderat över 12 000 kr på vår lilla tjej. Men det känns inte jobbigt alls, snarare tvärtom! Det är otroligt befriande att inte bara tänka på sig själv utan att man faktiskt handlar något av riktig betydelse. :) Vi får väl se vad slutsumman blir. :P

Nu tittar solen fram igen, dags att ta en promenad med Silver innan Björn kommer hem. Har varit ledig idag! Ikväll blir det nog en sväng till Birsta för att köpa en byrå!

 

 

One thought on “Ekonomi

Kommentera!

