Hur pantad får man bli?

Jag vill verkligen inte skriva en massa klagoinlägg här i min blogg eftersom den på senare tid enbart haft en positiv anda. Men idag måste jag skriva av mig lite. Take it or leave it.

tyracrazyfaceIgår lade Tyra Banks upp en bild på en tallrik med bacon på Facebook och skrev något i stil med ”Kom igen nu alla veganer! Blir ni inte sugna på lite god bacon nu!? mmmm…”. Då kände jag direkt att jag tappade all respekt för henne. Eller ja, den lilla jag faktiskt hade. Detta är ju såklart inte första gången jag stöter på denna typen av hån. Det har jag även gjort i mitt vardagliga liv där folk tror att det är ett hån mot MIG om man äter djur. Det första jag oftast frågar mig är om denna människa är helt jäkla pantad (?). Det är ju inte JAG som blivit uppfödd för att behandlas som en produkt för att sedan mördas? Det är väl för fan inte jag som lever i fångenskap hela livet i en trång jävla box där jag inte ens får se dagsljus under hela min tid på denna jord? Det är heller inte jag som får hänga upp och ned och förblöda trots att jag fortfarande lever och ibland även kokas till döds? Och allt detta för att folk tycker att kött är gott och är för lata att tänka själva  och acceptera att de stödjer rent djurplågeri. Nej, huvudsaken är att man skänker 100 kr till WSPA i månaden och klappar sig själv på sin kolesterolfyllda jävla axel och tror att man är duktig. I själva verket betalar man för att djur ska plågas till döds och ska man vara riktigt jävla ärlig så är det lika illa som att sätta kniven i de stackars djuren själv. Men som sagt, det är inget hån mot mig! Det är ett hån till alla de miljarder djur som mördas och lider helt besinningslöst varje år. Jag har rent mjöl i påsen och stödjer inte den industrin överhuvudtaget och är inget annat än stolt över hur stark jag är som inte flyter med strömmen. Jag kan tänka själv och ta beslut som INTE orsakar någon annan smärta. Så om något så får dessa hån mig att framstå som ännu bättre! Man tackar! :)

När du läser det här blir du kanske arg på mig och tycker att jag är helt orimlig. Egentligen blir du arg på dig själv för att du stödjer plågeriet av djur och jag ställde dig mot väggen. Börja tänka själv och var inte selektiv med din empati. Om du inte skulle vilja vara med om det själv så acceptera inte att någon annan måste vara med om det. Djur känner precis som oss, det är bevisat i flertal studier.

Det är faktiskt därför jag väljer bort kött. Jag tycker att det är gott men kan jag rädda i alla fall en ko och en gris per år från att leva ett hemskt instängt liv och sedan dö en rädd och plågsam död är det värt allt för mig. Sedan jag började tänka på egen hand känns det helt jävla befängt att vi tar oss friheten att låsa in djur och utnyttja dem till vår fördel och njutning. Håller ni inte med egentligen? Djuren vill vara lika fria som du och jag. Dessutom finns det verkligen inget mer miljövänligt än att inte äta kött!

Sedan forskas det flitigt inom hjärt-och kärlsjukdomar trots att man VET att animaliskt mättat fett täpper till våra kärl och orsakar dessa sjukdomar och ändå fortsätter folk att äta djur. Rent spontant så känns det som att man får skylla sig själv då!

När det gäller Tyra Banks så blir jag väl egentligen inte förvånad. En kvinna som anordnar modelltävlingar samtidigt som hon försöker hjälpa tjejer med självbild och självförtroende känns ju ganska ologiskt. Visst är det underhållning för oss här hemma men hon är som många andra bara ute efter att tjäna pengar på människors svagheter. Att promote’a egenvärde samtidigt som man lär tjejer hur man blir en kommersiellt säljbar ”produkt” som kan säljas till högstbjudande modehus känns ju inte som en godhjärtad grundidé direkt. Så med andra ord så hoppas jag att Tyra Banks själv blir bacon en dag! ;P

FIGHT THE FIGHT IF YOU KNOW YOU’RE RIGHT!!

Filmen Fork over knives – grymt bra film! Kolla på den!

Kommentera!

