Havandeskapsförgiftning

Idag fick vi beskedet. Jag lider av havandeskapsförgiftning… Hade lite högt blodtryck i kombination med mycket äggvita i urinen. Det blev som ett slag i i hjärtat att höra doktorn säga det… Han sa att jag lika gärna kan föda i helgen som om 3 veckor men dom måste ha koll på hur det utvecklas. Vi var på tillväxtultraljud och allt såg bra ut… Hon var till och med i överkant så det kändes underbart att höra! Hon får alltså inte för lite näring! Dessutom har hon lagt sig nedåt men det visste jag redan efter att ha fått några sparkar upp i revbenen senaste veckorna. :) <3

Vi skulle egentligen gå på förlossningsinformation efter mötet med läkaren men jag var helt psykiskt utmattad och ville bara hem och sova. Har varit trött länge men aldrig trott att det kan vara ett symtom av HF. Så nu är det vila som gäller! Jag ska dock tillbaka till sjukhuset på fredag och då ska jag höra hur det blir med jobbet… Vill absolut inte riskera barnets hälsa på nåt vis! Men har inte riktigt förstått vad detta innebär. Vill ju ändå jobba lite om jag kan! Blir jag sämre så måste dom sätta igång förlossningen och det känns ju inte så kul…

Tydligen drabbas 3-5% av alla gravida av havandeskapsförgiftning och orsaken är inte fastställd. Det enda botemedlet är förlossning men man kan ha det under kontroll så att barnet får tid på sig att växa i livmodern. Det är sån tur att jag har Björn som stöd. Jag har fått vila hela dagen medan han fixat allt här hemma. Snart kanske vi får träffa vår bebis ändå… Huvudsaken är att hon mår bra, det är allt jag bryr mig om just nu. Blir nog lite bloggpaus just nu, återkommer då jag har mer energi! Tack för att ni tar er tid att läsa och för alla fina ord! Det är verkligen guld värt när man befinner sig i en skör situation som denna. Men jag tror att allt kommer att gå bra tillslut. :)

heart-904x1024

5 thoughts on “Havandeskapsförgiftning

  1. Hej Vännen.
    Har tänkt på dig hela dagen, vet vad du går igenom. Vila mkt, jag tycker du skulle dra ner helt på jobbet å bara fokusera på dig å ert mående.
    Dom har koll på dig på sjukhuset vännen å jag lovar att de tar väl hand om er!
    Björn är verkligen en klippa, va rädd om honom!
    Om några dagar-veckor har ni eran prinsessa hos er! Men innan, ta vara på varandra å mys!
    Skickar en massa krya på er Kramar från mig❤❤❤

  2. Det kommer att gå bra det här! Nu har de koll på er och hur ni mår! Inte alls ett roligt besked att få, helt klart, men nu är ni under uppsikt! Och skönt att ni fixat allt så tidigt, om lilltjejen nu kommer lite tidigare än planerat! Håller tummarna!!

  3. Du har gjort det jävligt bra hittills och du kämpar så länge du orkar. Att du och vår dotter mår bra är huvudsaken och sen när allt är klart så kommer vi att må ännu bättre än bäst. Jag älska dii mer än allt och Vi är snart uppe på toppen mitt allt. Keep it up! Jag är jävligt stolt över dig Anna <3

  4. Ååååh gumman!
    Jag finns här och kommer på en gång om du behöver mig!!

    Skickar massvis med kärlek och kramar till dig <3 <3

Kommentera!

