Ett ärligt inlägg

Egentligen vill jag inte använda min blogg till att skriva om tråkigheter men nu känner jag verkligen att jag har fått nog. Fick sms av en vän i morse där det visade sig att min s.k mor baktalat mig igen och denna gången på facebook. Hon var ju såklart upprörd över att jag nämnt henne i föregående inlägg där jag varit helt ärlig med hur jag känner. Är det något hon inte klarar av så är det ärlighet.  Varken från andra eller då det gäller henne själv.

Jag och min mamma har inte alltid dragit jämnt och det är ingen hemlighet. Men varför är det få som vet. Eller ja, många tror sig veta utifrån hennes baktalande om mig. Eftersom hon tog sig friheten att skriva en massa skit om mig på facebook (otroligt moget) där hon dessutom blockerat mig från att se vad hon skrivit så använder jag min blogg där alla kan se vad jag skrivit. Faktum är att hon tydligen skrivit bland kommentarerna att hon tydligen försökt kontakta mig vilket är ren och skär lögn. Den enda som ringt då vi haft våra duster är jag och hon vägrar att svara och slänger luren i örat och är aldrig intresserad av att lösa något utan skyddar hellre sin lilla stolthet (som inte existerar) och spelar hellre offer som hon gör i alla situationer. Antar att det är därför det är så viktigt att hon får medhåll på facebook. Och inte för att glömma – hon ringde inte ens då jag fött min dotter. Enbart då jag svarade på hennes ‘chatt-mess’ på facebook och undrade hur hon kan tycka att det är normalt att inte ringa sin dotter. Då svarade jag inte på hennes samtal i ren och skär besvikelse.  Man ska inte behöva be sin egna mamma om ett samtal efter att man har fött barn!

Dessutom kallar hon mig alltid bortskämd eftersom hon inte har annat att ta till. Trots att jag, sedan jag blev myndig hjälpt henne både ekonomiskt och praktiskt. Jag och Björn har bland annat hjälpt henne med räkningar trots att hon har tvångsmässigt köpberoende för att vi tyckt synd om henne. Förra året bjöd vi henne på en utlandsresa där hon söp sig full varenda kväll och betedde sig som ett drägg och var sur och elak och bara försvann ensam trots att hon hade med sig sin 13-åriga son.

Min uppväxt var kantad av bråk och tjafs och det fanns alltid alkohol med i bilden. Min pappa är och har alltid varit alkis och mamma kan verkligen inte hantera alkohol och tappar omdömet totalt varje gång hon dricker och jag kan inte i min vildaste fantasi förstå varför man dricker varje helg då man inte kan bete sig och dessutom är sjukskriven och äter en massa mediciner. Då jag försökt prata med henne om hennes alkoholvanor så brusar hon upp och blir galet arg och defensiv. Hon kan ALDRIG ta något konstruktivt. 

Vår senaste osämja bottnar i att jag ifrågasatte hennes köp av låtsas-vapen till Elias som då var 14 år och hon inte ens hade råd att betala hans körkortstillstånd till hans moppekort. Dels för att jag inte tycker att det är en helt ok hobby då det redan räcker med att han bara spelar skjutspel och hon inte ens har råd att betala en räkning på 220 kr. Visst kan man tycka att det inte är min ensak att uppfostra min bror men någonstans måste ju nån vara ansvarsfull och tänka längre än näsan. Dessutom märkte jag att Elias pratade om vapen konstant och gärna ville jobba med vapen när han blev stor. För mig känns inte det som något en 14-åring bör fundera på och detta resulterade såklart i att mamma blev galen och förvrängde det hela till att jag sagt att Elias skulle bli någon massmördare. Hon missade poängen totalt och agerade som vanligt bara defensivt och bad mig inte lägga mig i. Det är trots allt min bror och jag tycker att jag har all rätt att lägga mig i! Detta var i juni och jag var gravid i 4e månaden. Sedan dess hörde hon inte av sig alls för att ens fråga hur jag mår. Inte ens då jag hamnade på sjukhus. Att säga att ens barn är ‘prio 1’ (för att citera hennes fb-status) och att inte ens bry sig om hur de mår går inte riktigt ihop. Snacka går ju!

Ett återkommande mönster i vår osämja är att hon aldrig bett om ursäkt för något elakt hon sagt eller gjort och jag känner att jag fått nog. Så jag bad henne backa och att jag inte ville ha med henne att göra nu precis efter att vi fått barn. Jag vill verkligen inte ha någon dramatik eller osämja bland Arwen men hon ger sig inte. Hon VILL bråka.

image

Jag vet verkligen inte var hon får allt ifrån. Och jag vill verkligen inte vara hennes dotter, för att svara på hennes fråga. Jag har alltid önskat mig ‘normala’ familjeförhållanden och skäms verkligen över mina föräldrar. Det finns så mycket skit som hon sagt och gjort i vårt förflutna som jag aldrig kommer att kunna förlåta… tro mig, jag har försökt. Och jag vill verkligen inte ha bekräftelse från någon som tycker att hennes beteende är ok. Och verkligen inte av människor som blindt tar hennes parti för att hon ljugit om mig i flera års tid. Visst har jag använt starka ord men till slut blir man så trött av att försöka kommunicera med en vägg som aldrig tar till sig något man säger utan bara behandlar en som en 12-åring.

Jag ger upp nu och jag vill inte ha dig i mitt liv. Sluta ljug för dig själv och dina medmänniskor. Lev som citaten du konstant använder dig av och sluta gapa och skrik bakom stängda dörrar. Du är inget offer och det är inte synd om dig nånstans. Jämför inte din och min relation med dina syskons och deras barn. Dom har aldrig behandlat sina barn såsom du behandlat mig. I grund och botten är det ditt offer-tänk som driver allt du gör och ditt sökande efter bekräftelse. Jag vill inte handskas med din skit längre och du är inte min mamma och inte Arwens mormor. Jag väljer hur jag vill leva mitt liv och jag väljer bort dig.

Tack.

7 thoughts on “Ett ärligt inlägg

  1. Mogna ”kvinnor” (tjejer som aldrig växte upp) som gaddar ihop sig för att sedan skriva på en kvinnas blogg, en kvinna ni inte känner och ni vet ingenting om vad som har hänt ens. Ni sitter där med vintetror och tror att ni lär känna varandra på fyllan. Är man som ärligast och mest logisk på fyllan? Det visste jag inte.

  2. Hur det än är så finns det ingen anledning att Rita då isf ska hålla på som hon gör. Om vi nu ska utgå från att hon är ”normal”.
    Jag vet allt om allt och jag tycker det är helt rätt från Anna att leva vidare utan denna negativa energi. Så dom som väljer att fullständigt skita i fakta… lev i er vinbubbla. Det klarar Anna sig utan!

  3. Marie: Nej, jag tycker inte alls att inlägget är omoget. Att äldre kvinnor sitter och ”gaggar” ihop sig på facebook mot en nyförlöst kvinna däremot ganska lågt. Det här är min personliga blogg och jag skriver utifrån mitt liv och mina åsikter. Dessutom känner du inte mig överhuvudtaget så att du väljer att kommentera aggressivt känns ju även ännu lägre! Du har rätt, det är respektlöst mot henne och det kan bero på att jag inte har respekt för henne alls om det undgått dig i detta inlägg?

  4. Är inte detta inlägg också väldigt omoget och totalt respektlöst. Kan ju lika gärna vara du som förvränger sanningen så den passar dig och dina syften!!! Ska bli skoj att se om du har mod nog att låta inlägget stå kvar eller om det tas bort då det inte är till din fördel!!

  5. Älskade fina Anna. Du är fantastisk! Och hon vågar inte ens svara när jag tagit kontakt med henne. Någon måste säga något då hennes vänner inte verkar se sanningen! Mina försök att skaka om henne är även där var helt i onödan. Så jag lägger ner. Trodde att någonstans där inom henne skulle finnas ett vett.

    Vi älskar er! Och man får helt enkelt skapa en familj som vi gjort tillsammans! Puuuus! Jag har gjort mitt val och valt bort negativitet… och tillsammans skapar vi trygghet och kärlek för våra barn ubi!

  6. Du har bara gjort det rätta som har sagt ditt, hur du känner och sanningen. Men hon väljer att ljuga och låtsas som ingenting istället för att vara vuxen, be om ursäkt för sina snedsteg och växa som människa. Jag är stolt över dig Anna som har på egen hand vuxit och blivit den starka och logiska människa du är idag. Och jag älskar dig så otroligt! Du är och kommer alltid att vara en superbra mamma till Arwen.

Kommentera!

