Underkastelsen

Sitter här och sippar på mitt ekologiska kaffe och är fortfarande i chocktillstånd sen igår kväll då vi kollade på dokumentären ”Underkastelsen” av Stefan Jarl. Den skakade verkligen till mig ända in i själen. Vet inte om jag ska skratta eller gråta. Nog för att jag vet hur jävla giftig vår miljö är men detta är helt sjukt. En del av mig vill ge upp men en större del vill sätta i en högre växel när det kommer till vår livsstil. När man väl skaffat sig en viss typ av obekväm kunskap och information kan man inte glömma eller ignorera den… I alla fall inte av den graden jag valt att ta reda på saker. Detta är anledningen till varför jag inte äter kött och varför vi bara handlar ekologiska livsmedel. När man väl börjat gräva öppnas hela tiden nya dörrar av information upp som man inte trodde fanns ens… Det tragiska är just att man måste leta för att hitta. Allt detta borde vara allmän kännedom och läras ut i tidig ålder bland barn så att dom i framtiden kan ta rätt beslut. Jag hade kunnat välja att stoppa huvet i sanden som många faktiskt gör för att man ”inte orkar veta”. MEN, jag har ju faktiskt en dotter som ska växa upp i den här världen där vi promenerar omkring med hundratals kemikalier kokandes i vårt blod och där vi använder djur som meningslösa slavar.

Vad som känns ännu konstigare är ju att vi vet vad som orsakar många sjukdomar såsom vissa typer cancer och hjärt-och kärlsjukdomar men ändå så väljer samhället att inte lära ut och informera om hur vi undviker dessa tillstånd utan fokuserar hellre på hur vi underhåller och bromsar dem då vi väl ligger för döden. Hur kommer det sig att vi tillåter cancererogena ämnen i vår vardag eller fortsätter att äta kolesterol när vi vet att det kan leda till en hjärtinfarkt? Det är ju lika smart som att röka trots att man vet att det förmodligen leder till sjukdom och man dessutom förpestar allt och alla i sin omgivning. Den typen av egoism kommer jag aldrig att förstå mig på. Och hur man som företag kan tjäna pengar på människors nedfall och sedan leva med sig själva känns näst intill kriminellt.

Kolla gärna på Underkastelsen och tänk till. Det är otroligt viktigt för framtiden, både för oss själva och våra barn.

One thought on “Underkastelsen

Kommentera!

