Favoriten 2013

Jag älskar smink! :D

Den som läst min blogg ett tag vet att jag är utbildad makeupartist och testar konstant nya sminkmärken och produkter. Detta gör mig väldigt kräsen och hittar jag något jag gillar så GILLAR jag det verkligen. :D

På senare år har jag testat mycket naturligt smink. Dvs sånt som inte innehåller utfyllnadsmedel som silikoner, mineralolja, PEG och parabener osv. Jag försöker  även vara noga med att inte använda något som innehåller animaliska ingredienser såsom lanolin (ullfett… euuwww) och diverse andra fetter ifrån djur.

Förra året upptäckte jag märket Everyday Minerals och har verkligen varit hooked sedan dess! Jag har tidigare ratat mineralsmink, dels för att många märken inte är så ”rena” som de påstår (innehåller ofta bismuth oxychloride), täcker ofta dåligt och sitter inte hela dagen på min hy.

Jag kan börja med att berätta att min hy är kombinerad. Lite torrare nu på vintern men med lätt fet t-zon. Jag har för övrigt ganska bra hy och är noga med min hudvårdsrutin. Jag använder bara naturliga produkter från 100% Pure och svenska märket Maria Åkerberg.

Jag började med att beställa prover från Everyday Minerals och blev glatt överraskad över hur bra deras semi-matte foundation satt på mig… Faktiskt hela dagen! Jag fick av en slump ett prov på deras finishing dust som är det absolut bästa pudret jag använt. Det behöver inte bättras på överhuvudtaget under dagen, håller allt på plats och ger en naturligt matt finish och inte snustorr kritfinish som många andra puder. Produkterna är väldigt naturliga, innehåller inte GMO (genmanipulerade organismer) och är tillverkade av noga utvalda ingredienser. Deras produkter har dessutom inte milslånga innehållsförteckningar och innehåller inga animaliska biprodukter.

fairly_light_neutral-1_1_11384-1612-large

Jag har tidigare tyckt att mineralsmink inte fotograferar bra med blixt eftersom ljusreflekterande ingredienser ofta ger ett spöklikt vitt sken i ansiktet. Detta är verkligen inte fallet med Everyday Minerals! :) Här har ni mig på bild, tagen med blixt och utan retuschering. Foundation (semi-matte), puder (finishing dust sunlight) och blush (nature’s sweet side) från Everyday Minerals!

DSC_0149

DSC_0148

Jag känner mig naturligt fin bärande dessa produkter och inte ”spacklad”. :) Dom är otroligt lätta på hyn och basen semi-matte har medium till full täckförmåga med en hint av naturlig lyster som jag gillar! Nyansen jag har på bilden heter linen. Everyday Minerals beställer jag helst från deras hemsida eftersom det är billigast där. Dessutom får man välja 7 kostnadsfria prover vid varje beställning.

Detta smink är varken dyrt eller farligt för hyn. Därför får Everyday Minerals betyget 5/5 av mig! :)

Besök Everyday Minerals här!

 

One thought on “Favoriten 2013

Kommentera!

