20.54

… och vi ligger alla i sängen, redo att sova! Jag är dötrött idag… Har sovit rätt dåligt senaste nätterna och Arwen vill gärna kliva upp tidigt!

I morgon blir det ett besök på bvc med lillfisen! Hon har börjat bli väldigt stadig i ryggen och kan sitta och leka själv en stund i matstolen. Hon har även börjat få smaka på lite rån (pga glutentest), majskrokar och mat. Majskrok är favoriten! :D Ekologiska såklart! Det ska bli så kul då hon börjar äta riktig mat. Något jag är så förbannat trött på är frågan; ”Ska ni ge Arwen vegetarisk mat OCKSÅ?!”

Vi är vegetarianer av både etiska- och hälsoskäl så varför skulle vi ge vår dotter sånt skräp som korv och hamburgare som andra tycks trycka i sina ungar. Så fort folk hör att man är vegetarian så blir dom näringsexperter helt plötsligt. Tro mig, det finns ingen som studerar kosthållning så flitigt som jag och mitt mål är att ge min dotter den bästa möjliga näringen. Jag är av den tron att allt börjar i kosten. Hela immunförsvaret bottnar i vad du stoppar i dig. Äter du näringsfattig mat som tex mycket halvfabrikat, kött eller mat som är modifierad på något vis, mat innehållande bekämpningsmedel, GMO och antibiotika (kött) så kommer du garanterat att bli sjuk ofta, ha upprörd mage, inte må som bäst och bära omkring på många extrakilon där alla toxiner, gifter och skadliga ämnen samlas. En fräsch plantbaserad kost innebär högt intag av vitaminer, mineraler, fibrer, antioxidanter och klorofyll. Allt som människans celler behöver för att funktionera optimalt. :) Och det råder ingen protein- eller järnbrist heller.  Allt inom växtriket innehåller protein och kroppen kan inte tillgodose sig ett överdrivet proteinintag ändå. Då jag var gravid åt jag broccoli, bönor och spenat nästan dagligen för att få i mig järn och jag hade aldrig dåliga värden. :D Dessutom upplever vi att en vegetarisk kost ger mycket större variation och vi mår 1000 ggr bättre av den! Vi skippar kalorirestriktioner helt och äter oftast dubbelt så mycket. :) jaja mer om detta en annan gång *gäsp*

Haha, ett enklare svar hade kanske varit; ”JA! Klart att vår dotter också ska bli vegetarian! Äter inte dina barn som dig?!” 

Nu måste jag verkligen få sova.. för utan sömn är man ingenting! ;P

image

image

2 thoughts on “20.54

Kommentera!

