Svar på en kommentar!

Vad köpte du innan Arwen skulle komma? Och storlekar?

Nu måste jag verkligen tänka till här eftersom vi köpte så mycket saker innan hon kom. Först och främst; Har ni en tvättmaskin? Om ni har det så behövs inte överdrivet mycket kläder. Jag försökte köpa bodys och byxor i samma toner, dvs ljusa färger så att jag skulle kunna tvätta allt i samma. Köper man mycket olika färger eller en del mörka kläder så blir det ju separata tvättar vilket kan ta mer tid. Arwen kom ju en månad för tidigt men vi hade nog köpt det mesta i storlek 56 men hade även några i strl 50 på lager. Vid hennes ankomst tror jag att vi hade typ 12 bodys, 6 byxor, 6 strumpor, ett par små mössor, åkpåse, en velouroverall, några gosiga filtar (både bomull och fleece). I början hade vi dock inte ens kläder på henne utan hon var insvept i sitt BB-täcke. :) Så här i efterhand inser jag att man behöver mindre än man kan tro… Det som känns mest nödvändigt är nog blöjor, tvättlappar (vi hade eko-bomull – vi använder bara våtservetter ute eftersom de flesta innehåller kemikalier och konserveringsmedel. Dessutom går tvättlapparna att tvätta och använda fleeeera gånger om!), jojobaolja/ kokosolja, och några nappar. Rekommenderar även att köpa hem en näs-sug (Näsfrida) eftersom den torra luften utanför magen kan göra bebisen lite snorig och som ny mamma drabbas man lätt av panik om man tror att bebisen inte kan andas. Det gjorde jag! Även näsdroppar att använda tillsammans med nässugen.

Och för den nyblivna mamman rekommenderar jag att införskaffa riktiga myskläder, gosiga strumpor (beroende på årstid såklart), matlådor i frysen (man glömmer lätt/orkar inte laga mat), frukt, amningskupor, ett par sköna amnings BH, bidor, massvis med bra böcker eller serier, kokosolja för bröstvårtor och övrig hud, kanske lite blommor för höjd trevnad hemma, billiga vita handdukar från typ IKEA som du kan tvätta ofta (jag använder mina till allt!), ev. amningskudde eller någon stor kudde för att avlasta ryggen vid amning och MJUKT toapapper.

Har säkert glömt något men detta är det jag behövde iaf. :) Första tiden var verkligen totalt kaos för mig minns jag. Stod som ett frågetecken varje dag… vrålhungrig och trött men med en helt underbar liten matglad bebis! :D Alla sa allitd ”ta vara på tiden, det går så fort!!” Och visst gick den fort men jag har otroligt dåligt minne från Arwens första månader eftersom jag sov så lite och kombinerat med amningshjärna så förstår jag verkligen varför man ska ta tillvara på tiden. Även om det just då, i stunden känns svårt. Jag ställde även väldigt höga krav på mig själv vilket jag så här i efterhand har insett och det känns lite onödigt. Men det är ju bra att veta tills Arwen ska få ett syskon isf! ;P

Hoppas att detta var ett ok svar på frågan och lycka till! :D

DSC_0043

wpid-20131014_124511.jpg wpid-20131025_145048.jpg wpid-20131018_163709.jpg wpid-20131113_213429.jpg wpid-2013-11-27-06.43.12.png

6 thoughts on “Svar på en kommentar!

  1. Ja vi har nästan bara börjat! Ett badrum o två sovrum innan bebis är kravet/målet! Så Arwen har 50 på bilderna? Ser inte så stort ut även fast hon va liten! Då kan man ju köpa ett par plagg i 50.

  2. Vi ha nyss köpt hus, som renoveras just nu som jag hoppas ska bli klar innan Lillan kommer! ;p annars blir det mindre kul.

  3. Grattis!! :) underbart med en liten höstbebis. Köp hem värmeljus också!! Haha. Så mysigt att kunna tända lite ljus då det är ruskigt ute :)

Kommentera!

